Nieuws - Retail Platform Steenbergen

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Nieuws


Veel klachten van winkeliers uit winkelhart vanwege ‘Paasmarkt’

 
De ‘Paasmarkt’, zoals die afgelopen zaterdag door een Roosendaals evenementenbureau in de binnenstad van Steenbergen werd georganiseerd, heeft veel klachten opgeleverd van lokale winkeliers. “Een waarlijk drama”, zo typeert voorzitter Kees de Bruin van Retail Platform Steenbergen (RPS), waarin de winkeliers verenigd zijn. Hij noemt het “een diskwalificatie voor hetgeen we als RPS voor staan”.
 
“Laat ik vooropstellen dat we als RPS goede en aantrekkelijke activiteiten in het winkelhart van harte toejuichen. Ondernemers of organisaties die hiervoor goede plannen hebben zijn bij ons altijd van harte welkom”, zo stelt de RPSvoorzitter. “Maar deze activiteit is opgezet zonder enig overleg met ons. En dat is echt een verkeerde zaak. Het betreffende evenementenbureau heeft vergunning aangevraagd bij gemeente Steenbergen en deze gekregen zonder dat wij bij het initiatief zijn betrokken. Wanneer er wel overleg was geweest, hadden we in elk geval kunnen aangeven dat het organiseren van een dergelijke activiteit op een van de drukste dagen om boodschappen te doen, een verkeerde keuze is. Enerzijds vanwege de klanten, die de winkels van hun keuze snel en gemakkelijk willen bereiken voor hun Paasboodschappen, anderzijds voor de winkeliers, die hun klanten graag optimaal van dienst en zeker ook goed bereikbaar willen zijn”.

 
‘Afspraken niet nagekomen’
Eenmaal geconfronteerd met de verleende vergunning heeft het RPS-bestuur nog zoveel mogelijk geprobeerd om de zaak te redden. “We stonden met onze rug tegen de muur en hebben vervolgens een reeks afspraken gemaakt met de organisator om de schade zoveel mogelijk te beperken. Vervolgens blijkt op de dag zelf, dat de meeste van die afspraken gewoon niet werden nagekomen. Ook bleek dat de organisator een en ander nogal verkeerd te hebben voorgesteld. Hij maakte melding van 19 lokale deelnemers die zich hadden opgegeven, terwijl er slechts een handje vol deelnemers uit deze plaats een stand had. Winkeliers werden door hem benaderd met de mededeling dat ze of mee konden doen of moesten betalen om hun winkels vrij te houden. Wie niet betaalde zou een stand voor de deur krijgen. Vervolgens werd vooraf gesproken over een bezetting met 80 tot 100 kramen, terwijl uiteindelijk slechts zo’n 20 procent was bezet”.

 
Geen rekening gehouden
Wie een rondje maakte over de betreffende Paasmarkt kon vervolgens constateren dat er nu niet bepaald rekening was gehouden met de gevestigde branches. Gebak nabij een bakkerij, een schoenenkraam tegenover een lokale schoenenzaak, drie fritestenten, 2 vishandelaren op nog geen 25 meter van de lokale vishandel. Ook een toiletvoorziening – een open urinoir en een Dixie – midden op de Markt was niet bepaald een aantrekkelijk beeld.

 
Evaluatie gepland

“We werken hard om ons winkelhart de kwaliteit en uitstraling te geven die nodig is om de consument te plezieren. Dit was een voorbeeld van hoe we het niet willen. Dit zullen we duidelijk aangeven tijdens de evaluatie die op 14 april met de gemeente is ingepland”, zo stelt RPS voorzitter Kees de Bruin.

 
‘Geen alleenrecht’
Organisator Corné van Oeffelen van ’Evenementenorganisatie Corné’ uit Roosendaal haalde in een telefoongesprek met de redactie van Steenbergse Courant stevig uit naar RPS. “Het is toch goed voor Steenbergen dat er een Paasmarkt wordt georganiseerd. Die ondernemers denken dat ze het alleenrecht hebben, maar dat is niet zo, dat hebben ze op de gemeente bevestigd. De jaarmarkt krijgt wel alle medewerking, waarom deze activiteit dan niet”. De reden is door RPS voorzitter nu wel verduidelijkt. ‘Activiteiten in goed overleg en met voldoende kwaliteit, op de juiste momenten’.

Bron: Steenbergse Courant 6-4-2018




Ondernemers kregen presentatie over verwachte trends en ontwikkelingen


Maandagavond 27 november kwam een veertigtal gevestigde en startende ondernemers bij elkaar voor een presentatie over wat de retailmarkt zoal te wachten staat. En dat is veel, zowel op macroniveau als in de eigen omgeving. Eén van de opvallendste lessen van de avond was: Je kunt zelfs zonder geld succesvol een eigen zaak beginnen.

De presentatie was een initiatief van StartersCentra WestBrabant, Rabobank ZuidwestBrabant en het Binnenstadslab Bergen op Zoom. De belangstellenden werden welkom werden geheten door Koen Oosterwaal, namens de gezamenlijke starterscentra. Hij gaf al snel het woord aan gastheer Marco van Maanen, accountmanager MKB bij de Rabobank. Die had een uit de kluiten gewassen presentatie voor de aanwezigen, over kansen en bedreigingen in de retailwereld.

Zijn verhaal was gematigd optimistisch. Er is na jaren van crisis een aardige groei ontstaan, met name in de foodsector, maar die lijn zet niet door. Rabobank Zuidwest-Brabant voorspelt wel dat er groei blijft de komende jaren, maar in veel mindere mate dan nu even het geval is. Belangrijk voor ondernemers is in te spelen op, en vooral rekening te houden met veranderend en grillig consumentengedrag. Die potentiële klant wil enerzijds snel en makkelijk maar soms ook vooral geëntertaind worden, koopt bij de budgetwinkels maar bestelt net zo makkelijk hele luxe artikelen. Wezenlijke boodschap bij het verhaal van de accountmanager was: Durf een doelgroep te kiezen, leer die volledig kennen en bedien die zo gericht mogelijk.

Spannende tijden
Op langere termijn zijn marktontwikkelingen nog lastiger te voorspellen. Het Centraal Planbureau durft op dit moment niet eens te zeggen of het Nederlandse inwonertal gaat groeien of juist krimpen. Wel denken economen wat we op termijn minder te besteden krijgen aan luxe. De vraag is zeer of er straks nog AOW is, we moeten steeds meer schulden en hypotheken aflossen in plaats van leningen aanhouden, en (aanvullende) zorg wordt straks steeds meer zelf ingekocht. Wat er dan overblijft voor extraatjes zou wel eens beduidend minder kunnen zijn dan nu.
En dan is er nog het fenomeen ‘blurring’, of branchevervaging voor wie het minder positief wil zien. Markten worden ondoorzichtiger, ketens nemen steeds meer en sterker plaats in en daar kom je als kleine zelfstandige niet zo maar tussen. Onderscheiden is dus belangrijk, je eigen lokale doelgroep vinden ook.
Op zich staan de Nederlanders open voor vernieuwing, aldus Van Maanen. Veel internationals testen nieuwe concepten daarom graag hier. Van die wetenschap kun je ook als kleine retailer gebruik maken. En wie een markt zoekt die momenteel ‘booming’ is, gaat duurzame en biobased producten verkopen. Zo is momenteel kleding van gerecyclede denim niet aan te slepen. Over kansen gesproken…

Vernieuwen blijkt succesvol
Vervolgens was het woord aan Kees de Bruijn, franchisenemer van de HEMA vestigingen in Steenbergen en Halsteren. Hij vertelde over het ’Worlds’- concept dat de keten in met name kleinere vestigingen heeft geïntroduceerd. Die liepen niet allemaal even best meer en hadden een boost nodig. Dat is met deze aanpak gelukt, vertelde de ondernemer. De winkels zijn veel meer dan voorheen in eilanden (belevingswerelden) verdeeld en dat valt goed bij de klanten, is inmiddels gebleken. Ook nieuwe concepten al een klantenpas en vouchers blijken aan te slaan.



Voor De Bruijn is het geen reden achterover te gaan leunen, vertelde hij. Als franchiser moet je lokaal durven denken, daarom is hij met openingstijden gaan experimenteren. Op zaterdag een uurtje langer open blijkt bijvoorbeeld goed te werken en anderzijds is de Steenbergse vestiging voortaan op vrijdagavond eerder dicht.

Uit de zaal bleek direct dat het inderdaad zeer lokaal bekeken moet worden. Sommige aanwezigen hebben heel andere ervaringen met die sluitingstijden. Het hangt ook af van wat de buren doen bijvoorbeeld. Dat bevestigde Kees de Bruin meteen, hij hanteert ook per vestiging andere tijden. Goede afspraken maken met elkaar is belangrijk en daar ook de gemeente erbij betrekken indien nodig. Je investeert als lokale ondernemer in de samenleving, stelde de franchisenemer, bijvoorbeeld met werkgelegenheid maar ook sponsoring en bijdragen aan zaken als Sinterklaasvieringen. Dan mag je best ook wat betrokkenheid van de gemeente verwachten. Het moet van twee kanten komen, was feitelijk zijn boodschap.

Waarmee hij meteen een bruggetje maakte naar lokale zichtbaarheid. Zorg dat je ook online door je doelgroep wordt gezien, tipte de ondernemer, die tegenwoordig samenwerkt met lokale platforms als KijkopSteenbergen.nl en KijkopBergenopZoom.nl en tevens laat verzorgen in de social media gezien te worden. En als laatste gaf hij aan dat je zo veel mogelijk de samenwerking moet opzoeken met ondernemers om je heen. Elkaar wat gunnen eigenlijk.

Leren van elkaar
Met die laatste opmerking was Koen Oosterwaal het helemaal eens. Hij ging in op een idee uit de zaal om als lokale ondernemers eens bij elkaar te gaan kijken en zo aan feedback en tips te komen. De dagvoorzitter vertelde over de Retail Academie van het Binnenstadslab, die dat als onderdeel van de workshops en verwante praktijklessen heeft. Hij legde de filosofie erachter uit: Je wilt de taart niet alleen verdelen maar daarvoor eerst vergroten.

Groei
Twee dames die met de nodige hulp van het Binnenstadslab begonnen zijn, zijn Sanne Feenstra en Joyce Nieuwenhuijse. Zij runnen samen de onlangs verhuisde winkel Kweek, waar ze een dertigtal makers van de meest uiteenlopende producten ruimte bieden dit te verkopen. Ze vertelden kort over het ontstaan van de conceptstore, die met eigenlijk géén budget is gestart. Het kan dus, zonder eigen geld een winkel beginnen. Kweek is zelfs een successtory te noemen, onlangs verhuisd naar een groter pand op een betere locatie en steeds professioneler. Een goed idee eenvoudig beginnen en er hart en ziel in steken kan tot serieuze groei leiden.



Er was nog een voorbeeld van succesvol ondernemerschap, uit Roosendaal. Amanda Mathijssen zit met kleding- en lifestylewinkel Gossip in wat ze grappend noemde ’het hysterische winkelcentrum De Passage’. Voor haar bedrijf en doelgroep is dit de perfecte entourage, vertelde ze. In tegenstelling tot haar Bergse Kweek-collega’s dankt zij veel verkoop aan een online winkel. Al is het eigenlijk vooral een etalage want veelal komen geïnteresseerde kledingliefhebbers toch naar de winkel, om te passen en gelukkig ook vaak te kopen.

Samenwerken
De drie zelfstandige ondernemers bevestigden één ding unaniem. Hoe uniek en onderscheidend je als winkel ook wilt zijn, je kunt niet om je buren en collega-winkeliers heen. Samenwerken is de enige echte weg naar blijvend succes. Dat begint al met op dezelfde tijden open zijn. Dat was dan ook één van de conclusies die Koen Oosterwaal namens alle sprekers en de aanwezigen meenam in zijn slotwoord: Let op de veranderende wereld om je heen, speel daar tijdig op in en durf te vernieuwen, maar vergeet niet dat je daar altijd elkaar bij nodig hebt als ondernemers in een winkelcentrum- of straat.

Bron: Steenbergse Courant 1-12-2017



Verzilvering waardecheques/waardebonnen


Vanaf 2007 zijn er door "Steenbergen Steengoed Winkelplezier" in Steenbergen acties gevoerd met krasloten en waardecheques die door consumenten gebruikt konden worden om in de winkels mee te betalen. Deze waardecheques kunnen winkeliers weer verzilveren via de penningmeester van RPS, maar niet iedere winkelier weet dit. Voor het verzilveren van deze waardecheques kunt u gebruik maken van het declaratieformulier.

Retail Platform Steenbergen | Boomdijk 7 | 4651 XG Steenbergen | Telefoon 06-51742572 | E-mail: info@rpsinfo.nl
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu