Wanneer begint F1 2022?

Het seizoen met de kersverse wereldkampioen Max Verstappen zal lopen van maart tot november, met minder lege weekends dan ooit. De campagne van 2022 is het langste seizoen in de geschiedenis van de sport, met 23 races die voorlopig op de kalender staan.

Max Verstappen F1 2022

Het seizoen begint met de Grand Prix van Bahrein op 20 maart. De laatste race is de Grand Prix van Abu Dhabi op 20 november. Australië keert terug in het schema na 2020 en 2021 gemist te hebben, maar zal in november plaatsvinden in plaats van het seizoen te openen in de hoop dat de Covid-beperkingen tegen dan versoepeld zullen zijn.

Miami is voorlopig aan de kalender toegevoegd als een van de twee races in de Verenigde Staten, terwijl de Canadese, Singaporese en Japanse Grands Prix een terugkeer zullen maken.

 

 

F1 2022 kalender

20 maart – Bahrein
27 maart – Saoedi-Arabië
10 april – Australië
24 april – Emilia Romagna
8 mei – Miami
22 mei – Spanje
29 mei – Monaco
12 juni – Azerbeidzjan
19 juni – Canada
3 juli – Groot-Brittannië
10 juli – Oostenrijk
24 juli – Frankrijk
31 juli – Hongarije
28 augustus – België
4 september – Nederland
11 september – Italië
2 oktober – Singapore
9 oktober – Japan
23 oktober – VS
30 oktober – Mexico
13 november – Brazilië
20 november – Abu Dhabi

Welke coureurs zijn van team veranderd?

De aankondiging van Kimi Raikkonen’s pensionering voorafgaand aan de Grand Prix van Nederland van 2021 gaf de aftrap voor een vlaag van coureurswisselingen.

Het Alfa Romeo zitje van de Fin wordt ingenomen door zijn landgenoot Valtteri Bottas die Mercedes na vijf seizoenen verlaat.

George Russell verhuist naar partner Lewis Hamilton bij Mercedes en voormalig Red Bull coureur Alex Albon neemt Russell’s plaats in bij Williams.

Formule Twee rijder Guanyu Zhou schuift op om Antonio Giovinazzi bij Alfa Romeo te vervangen, en wordt zo de eerste Chinese rijder die in de Formule Een rijdt.

En Kevin Magnussen, die eind 2020 bij Haas vertrok, is teruggekeerd in de sport nadat Nikita Mazepin was afgezet als reactie op de Russische invasie in Oekraïne.

Hoe zit het met reglementswijzigingen?

Het grote gespreksonderwerp in de aanloop naar het seizoen 2022 zijn de veranderingen in de regels waaraan de teams zich moeten houden bij het bouwen van hun auto. Na een jaar te zijn uitgesteld als gevolg van Covid, vormen de 2022 reglementen de grootste herziening in de sport sinds jaren.

De bedoeling van deze veranderingen is om dichter bij elkaar racen aan te moedigen, wat op zijn beurt het aantal inhaalacties in een grand prix zou moeten verhogen.

De belangrijkste verandering heeft te maken met de aerodynamica en het verminderen van de hoeveelheid downforce die verloren gaat als auto’s elkaar achterna rijden. Volgens F1.com verliezen de huidige auto’s 35 procent van hun downforce als ze drie autolengtes achter een andere een auto volgen en dat neemt toe tot 47 procent als het binnen één autolengte is.

Om dit tegen te gaan krijgt de 2022 auto een opnieuw ontworpen voor- en achtervleugel en veranderingen aan de vloer in een poging meer downforce te produceren en de auto meer aan de baan te laten kleven.

Een andere verandering die van invloed zal zijn op de esthetiek van de sport is de overstap naar 18-inch wielen, nadat ze van oudsher 13-inch waren. De fabrikanten Pirelli zeggen dat de banden hierdoor dichter bij die van gewone auto’s komen te liggen en dat ze ook voorzien zullen worden van wieldoppen om de aerodynamica te verbeteren.

Een laatste verandering is dat de auto’s veiliger zijn geworden door de invoering van een sterker chassis. Daardoor zijn ze echter zwaarder geworden, want het gewicht stijgt van 752 kg naar 790 kg.

Wordt Max Verstappen weer wereldkampioen?

Nieuwste blogs